|
SUBAKUT TIROIDIT
PROF DR METIN OZATA
Bu hastalığa ‘’viral
tiroidit’’, ‘’de Quervain tiroiditi’’ ve ‘’dev hücreli
tirodit’’ isimleri de verilir. Virüsler
tarafından oluşturulan bir tiroid bezi iltihabıdır. Bu hastalık yazın ve
sonbaharda daha sık ortaya çıkar ve özellikle virüs enfeksiyonu (grip,
nezle, üst solunum yolu enfeksiyonu) geçiren bir kişide birkaç hafta
sonra ortaya çıkar.
Şikayetler:
Virüslerin yaptığı
tiroid bezi iltihabının en önemli özelliği boyun ön bölgesinde şiddetli
ağrı olmasıdır ve bu ağrı tek taraflı olarak kulak ve çeneye yayılır.
Ağrı ortaya çıkmadan bir kaç hafta önce kas ağrısı, ateş, halsizlik,
boğaz ağrısı ve yutkunmakta zorluk bulunabilir. Bazen hastalık farenjit
ve boyunda ağrı ile başlar ve ağrı ve hassasiyet giderek artar. Ateş
37.5 ºC-38.3 ºC ve hatta 40 °C olur. Bazı hastalarda halsizlik,
yorgunluk, ateş ve eklem ağrıları olabilir. Ağrı tiroid bezinin bir
tarafından öbür tarafına kayabilir. Bazen ağrı yayılmadan olduğu yerde
kalır. Bazı hastalarda ağrı çene ve kulaklara yayılır ve ağrı
yutkunmakla, öksürmekle ve baş hareketiyle artar. Ağrı bazı kişilerde
gece daha fazla olur. % 50 hastada çarpıntı, kilo kaybı, sinirlilik,
ellerde nemlilik ve titreme olabilir. Tiroid bezinde hassasiyet,
sertlik, nodül gelişimi ve büyüme olabilir. İltihabın olduğu bölge
hassas ve serttir. Tiroid bezi o kadar ağrılıdır ki hasta muayene
edilmesini ve elle dokunulmasını istemez. Bu hastalık 6 hafta veya bazen
2-5 ay sürebilir ve çoğunlukla kendiliğinden düzelir.
Hastalığın
Gidişi veya Seyri:
Başlangıçta
iltihap nedeniyle tiroid bezinde hasar oluşur ve bezdeki tiroid
hormonları kan dolaşıma dökülür. Bezde ağrı ve hassasiyet vardır. Tiroid
sintigrafisinde tiroid bezi görülemez. Vücutta iltihap olduğunu
gösteren sedimantasyon tetkiki çok yüksek (saatte 50 veya 100 mm) çıkar
ve tiroid bezinin aşırı çalışması bulguları (çarpıntı, titreme,
halsizlik, sinirlilik) olabilir. Bu dönem 4-8 hafta sürebilir. Bu
dönemde kandaki T3, T4 hormonları yüksek, TSH düşüktür; yani tiroid
bezinin aşırı çalışması durumu vardır. Tiroglobulin tetkiki kanda
yüksektir. % 1-5 hastada ömür boyu sürecek tiroid yetmezliği
gelişebilir. Sedimantasyon 80-100 mm/saat’e kadar yükselir.
Sedimentasyon normal ise hastadaki ağrı tiroid bezi iltihabından
kaynaklanmıyor demektir. Ancak bazen hastalar sedimantasyonun düşmeye
başladığı dönemde doktora başvurabilir. Hastalık düzeldikçe
sedimantasyon azalır ve normalleşir. Kanda beyaz kan hücresi( Lökosit)
sayısı normaldir. Erken dönemde SGOT, SGPT, alkalen fosfataz, CRP ve LDH
gibi kan tetkikleri yüksek olabilir. Kanda ferritin düzeylerinde de
artma olabilir. Tiroid antikorları dediğimiz anti-TPO ve
anti-Tiroglobulin ölçümleri genellikle yükselmez. Tiroid ultrasonunda
bezde nodül alanları olabilir. Bunların gerçek nodül olup olmadığını
anlamak için hastalığın iyileşmesini beklemek gerekir. İltihabi dönemde
bu alanlarda devamlı değişiklik olduğundan hastalığın düzelmesini
beklemek en iyisidir.
Laboratuvar
Bulguları:
Kansızlık
olabilir.
Sedimantasyon
yüksekliği (genellikle 50-100 mm/saat arasındadır) sık görülür.
TSH hormonunda
düşüklük, T4 ve T3 düzeylerinde ve CRP tetkikinde de yükseklik
(iltihabın şiddetine göre) vardır.
Tiroglobulin
tetkikinde yükselme saptanır.
Ayrıca SGOT, SGPT,
alkalen fosfataz ve ferritin tetkiklerinde erken dönemde yükseklik
olabilir.
Anti-TPO ve
antitiroglobulin antikorlar kanda yükselmez.
Tiroid
sintigrafisinde bez görülmez veya silik görülür.
Tiroid
ultrasonunda iltihabi belirtiler ve bezde nodülleşen alanlar olabilir.
Tedavi:
Ağrılı dönemde
Aspirin veya diğer ağrı kesici ilaçlar ağrıyı düzeltir. Bazı kişilerde
ağrı gece daha fazla olur. Bu nedenle yatmadan önce ağrı kesici
alınabilir. Kalsiyum, magnesium ilave verilebilir. Ağrısı, ağrı kesici
ilaçlarla geçmeyen hastalarda kortizon ilacı verilir. Kortizon ile ağrı
bazen ilaç alındıktan bir kaç saat sonra veya 24 saat içinde hızla geçer
ve hasta rahatlar. Eğer ağrı kortizon tedavisiyle geçmiyorsa başka
hastalık düşünmek gerekir. Kortizon tedavisiyle düzelen hastaların
bazılarında kortizon ilacı azaltılırken ağrı tekrar başlayabilir. Bu tür
hastalarda kortizon tedavisine bir süre daha devam edilir. Bunlarda
şiddetli iltihap var demektir. Tiroid bezi iltihabı geçiren hastalarda
boyunda rahatsızlık hissi bazı kişilerde aylarca devam edebilir. Bazen
kortizon ilacı vereceğiz denilince bazı hastalar nedensiz yere
korkmaktadır. Kortizon ilacının midenizde ülser veya gastrit yoksa
hiçbir zararı olmaz ve boşu boşuna ağrı çekmemiş olursunuz.
Hastaların çoğunda
tiroid bezindeki iltihap kendiliğinden düzelir ve hormonlar normal
seviyeye gelir. Ancak hastaların % 10’nunda devamlı olan yani kalıcı
tiroid bezi yetmezliği (hipotiroidi) gelişir. Özellikle iyotlu tuz
kullanan veya iyot alan hastalarda hipotiroidi daha sık görülür. Tiroid
bezi iltihabı geçiren bu hastaların % 2’sinde ileride tekrar iltihap
olabilir.
|